Jumaat, 8 Jun 2012

Penantian Rakyat

Kita diajar oleh Rasulullah SAW bahawa, jangan kita bergembira diatas musibah walaupun berlaku keatas musuh kita. Juga kita tidak diajar merancang supaya orang atau pihak lain terkena musibah. Kita diajar selamat dan menyelamat. Dan itulah Islam.

Saya dapati, hasil dari ceramah di Padang Majlis Perbandaran Islam Ketereh malam tadi nampaknya menghasilkan rakyat tertunggu-tunggu supaya Najib Tun Razak dan Zahid Hamidi dikenakan panggilan 'paksa' ke mahkamah Perancis dalam isu kapal selam.

Nampaknya, watak-watak rakyat ini tidak betul kerana sedang menunggu atau mengharapkan musibah keatas diri Najib dan Zahid Hamidi. Sedangkan Islam mengajar supaya kita membantu mereka yang dikenakan musibah. Dalam hal ini Najib terkena musibah dan perlu dibantu. Besar musibah jika benar akan dipanggil memberi keterangan di mahkamah Perancis.

Nampaknya rakyat bergembira jika demikian. Bagaiman sikap kita ?. Termasuk dalam golongan zalimkah kita jika begitu sikap kita. Untuk jawapan mudah, Najib telah 'dipalit' dengan rasuah. Benarkah beliau rasuah? Isu kapal selam yang menjadi perhatian rakyat telah di buka di Padang Majlis Perbandaran Islam Ketereh malam tadi. "Oh dahsyat mereka pemimpin kita !" keluh mengeluh rakyat.

Ribuan rakyat sekitar 30 ribu mengharapkan Najib diadili. "Diadili". Ya, itulah jawapannya. Bukan nak bergembira dengan kes Najib tetapi nak adili Najib dan Zahid Hamidi yang telah lupa diri sebagai orang yang dimanah tetapi telah lari dari landasannya. .Dengan diadili, maka itulah jalan menyelamatkan mereka supaya tahu da rasa tinggi rendah langit yang bukan ciptaan mereka ini

Rakyat menunggu. Kata orang Kelantan, "aku kenen" atau "aku suka", "aku rela" Najib dan Zahid Hamidi dihukum kerana Najib khususnya telah menganiayai rakyat Kelantan ! "Aku kenen" atau "aku suka" atau "aku rela" adalah bentuk-bentuk doa rakyat kepada Najib dan Zahid Hamidi. Kenakah mereka ? Dimana saja rakyat berdoa, "insyaAllah, kena kali ini". Hanya cara ini untuk menyelamat dan menginsafkan mereka.

UMNO sudah lama tak terkena musibah. Perpecahan dalaman 1998 Mahathir - Anwar, sebelumnya Mahathir - Razaleigh, sebelumnya Mahathir - Musa dan pernah UMNO diharamkan. Hati kecik saya menjangkakan bahawa kali ini UMNO, Najib dan Zahid Hamidi akan kena kerana takkan selalu babas dan bebas. Mereka bukannya kebal sepanjang zaman !.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan